Monday, November 24, 2008

M U S I M . K A H W I N

    kebiasaannya musim cuti sekolah lah adalah waktu sesuai bagi pasangan yang telah emnyulam percintaan mereka untuk kejinjang pelamin. pada kala itu lah ramai saudara mara serta sahabat taulan akan turun padang untuk memeriahkan majlis yang bersejarah itu. pada masa itu jugalah mak andam - makandam tidak menang tangan untuk mengabil semua tempahan yang telah dibuat setahun, atau sebulan awal sebelum majlis berlangsung. ade yang nk tem marah, ade yang nak hijau dan aje juga yang nak buat kelainan dengan emmilih tema pelik seperti hitam dan juga eklabu. pengantin rock katenye. tak pelah,jangan sebulan dua ejw duduk serumah pastu suami kelain, yang bini pon kelain. biaselah, memasing dah berkejaya, dan boleh hidup sendiri.
    macam tu jugaklah dengan cha n famili. memang tak menang tangan. terpakse lari-lari dan terpakse tolak sebab tak cukup kaki tangan. buakn tak mahu, tapi bagi peluang jugak lah dekat mak andam lain juga. dieorang pown bekerja juga. biarpon kali ni tempahan tak semeriah dulu, tapi kesibukannya tetap tak dapat nak tangkis. sentiasa sibuk. pakcik cha da 5 ari tak tido malam nk selesaikan masalah-masalah pengantin menjelang hari perkahwinan mereka. kali ini adew kelainan yang uncle cha tonjolkan. penggunaan bunga-bunga hidup seperti ros dan lili semakin diketengahkan. wow! satu yang sanagat menarik. dari pelamin sampailah ke bunga tangan pengantin kesemuanya bunga hidup. mungkin untuk special custemer jew kot n mgkin gak pakej yang custemer amik.
    dari hari rabu sampailah ke hari sabtu, keje uncle cha asyik pasang pelamin jew. kejab ke seremban, kejab ke lenggeng, kejab ke mantin, kejab ke sendayan. pendek kate, tak menang tangan lah buat keje tu. duit masok pown lagi r. kene tadah dengan besin r tu..hehehe. kejayaan  uncle cha dapat mencairkan hati ayah cha untuk membenarkan cha join perniagaan ini sebagai sambilan. memang setekat ni alhamdulillah, kalau cuti tu dapat la gak carik duit.
    pada minggu lepas, cha dapat siapkan sorang custemer untuk majlis bersejarahnye. custemer tu nikah pagi, tengah hari bersanding dan petang acara potong kek. pagi tu waktu nikah uncle cha yang makeup, lepas je siap makeup, uncle cha kene lari g lenggeng pulak untuk siapkan custemer yang lain. so cha ngn ma sis kene jaga pengantin ini supaya tak de sebarang masalah. selepas selesai sahaja majlis pernikahan, cha amik peranan untuk men'touchup' pengantin tersebut untuk majlis persandingannya pula. dengan menganbil tema tradisional mengenakan sepasang songket bunga tabur berwarna hitam manggis. ramai lah juga yang memuji hasil kerja cha. alhamdulillah. selepas acara tersebut dilangsungkan, pengantin sekali lagi menukar pakian untuk acara memotong kek dengan bertemakan ala inggeris. sekali lagi cha memainkan peranan untuk men'touchup' penagntin kepada tema yang lebih kepada ala2 inggeris.
    selepas selesai sahaja majlis berlangsung, cha dan sis terus berangkat untuk pulang kerumah kerana sudah terlalu penat. alhamdulillah, kerja cuti yang pertama cha sudah selesai. insyaallah, minggu ini cha akan berangkat ke lui timur di negeri sembilan untuk menyiapkan pengantin disana. cha harap para pembaca dapat mendokan kejayaan cha didalanm setiap bidang yang cha ceburi. amin.

    sebarang pertanyaan boleh menghubungi cha di:
         talefon bimbit - 0173248346
                      myspace - pinky_boyc@yahoo.com 
            yahoo messenger - pinky_boyc182@yahoo.com



  

No comments: